Page 55 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 55
Lentoaseman energiankulutus valvonnassa
■ Helsinki-Vantaan lentoaseman energiankulutusta seurataan tarkasti. Len-
toasemalla mitataan jatkuvasti energiamuotoja, eli sähköä, lämpöä, - myös
jäähdytystä- ja vettä.
Finavian lentoasemilla kuluu energiaa moniin erilaisiin toimintoihin. Yhtiön
energia-asiantuntija, järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä toteaa, että energian
käyttöä on ollut tarpeellista valvoa ja ohjata mittausten avulla.
Rejlers on tehnyt lentoasemayhtiö Finavialle energianmittauspalvelua jo lähes
15 vuotta. Mittauspalveluiden avulla dataa saadaan muun muassa terminaalien
sähkön, lämmön ja veden kulutuksista. Rejlersin Energia- ja mittauspalveluiden
tuotepäällikkö Ari Kokkonen kertoo, että Finavia seuraa aktiivisesti esimerkik-
si konepaikkojen lämmityksiä ja maasähköjä sekä valaistuksia eri terminaalin
sähkökeskusten osalta.
–!Mittausdatan avulla voidaan todentaa kiinteistön eri osien tai laitteiden
kulutuksen tasoa ja toimintaa. Kulutusdatasta saadaan hyödyllistä tietoa poik-
keamista ja sitä voidaan käyttää päätöksenteon tukena, Ari Kokkonen sanoo.
–!Kun kulutustietoon yhdistetään esimerkiksi ulkolämpötilatietoa, saadaan
selville, miten lämpötilamuutokset ovat vaikuttaneet kulutuksiin, hän jatkaa.
Mittausdata ohjaa Kokkosen mukaan energian hallinnointia monella tavalla.
Mittausdatan perusteella laskutetaan energiankäyttäjää, mutta dataa automaat-
tisesti analysoimalla voidaan tunnistaa myös helposti säästömahdollisuuksia.
–!Automaattinen mittaustiedonkeruu ja analysointi säästää aikaa, energiaa
ja vettä sekä euroja. Toisin sanoen, kun säästetään luonnonvaroja, on myös
ilmastokuormitus pienempi.
Reijo Särkän mukaan energiadatan keruuta kannattaa miettiä jo rakennuksen
suunnitteluvaiheessa.
–!Rakennuksen suunnittelussa tulee muistaa riittävä mittarointi, jotta energian
eri kulutuskohteet voidaan erotella toisistaan.
tajat ulottuvat koskettamaan kattoa. Raisios-
sa tehdyn katon pintamateriaalina on rehti
suomalainen kuusi. Se koostuu 500 uniikista Investoinnilla
CLT-elementistä, jotka on aseteltu paikoilleen on merkittäviä
yksi kerrallaan kuin valtava palapeli.
–!Visuaalinen elämys tukee matkailun vaikutuksia koko
sujuvuutta. Värit ja materiaalit johdattavat Suomen talouteen.
matkustajaa terminaalissa eteenpäin. Olemme
tehneet lukuisia ratkaisuja, jotta lentomatkailu
olisi mahdollisimman helppoa ja luontevaa,
Hansson sanoo.
suunnittelusta. Ramboll on vastannut tekni-
Helsinki-Vantaan lentoaseman Valtava työllisyysvaikutus sestä suunnittelusta.
terminaali 2:n ovet avautuivat Ympäristöarvot ja hiilikuorman vähentämi-
joulukuun 1.päivä. Aaltoilevan Kahdeksan vuotta kestänyt Finavian inves- nen on otettu keskeiselle sijalle suunnittelussa.
puukaton muotokieli tointiohjelma on terminaali 2:n uudisosan Terminaali on rakennettu 30 prosenttia ener-
leikittelee kevyen ja raskaan avautuessa loppusuoralla. Kokonaan valmista giatehokkaammaksi kuin mitä vaatimukset
vuorottelulla. Kuva: Finavia on vuonna 2023. edellyttävät. !Energiasäästöjä on saavutettu
Investoinnilla on merkittäviä vaikutuksia muun muassa rakennuksen vaipan hyvällä
koko Suomen talouteen. Työllisyysvaikutus lämmöneristävyydellä ja tehokkaalla lämmön
koko rakentamisen aikana on 16!600 henki- talteenotolla. Älykkäät valaisimet himmene-
lötyövuotta. Kotimaisuus on Finavialle tärkeä vät ja sammuvat sen mukaan, miten paljon
valtaosin kotimaista laatutyötä, josta voimme arvo, jota on vaalittu läpi ohjelman. luonnonvaloa tulvii sisään terminaalin valta-
olla ylpeitä. Haluamme, että kaikki suoma- –!On hienoa, että niin monet suomalaiset vista ikkunoista. Autot latautuvat uudessa P1
laiset kokevat sen omakseen, kertoo Finavian yritykset ovat pystyneet vastaamaan tiukkoi- Premium/P2-parkkihallissa aurinkovoimalla.
tekniikasta ja vastuullisuudesta vastaava joh- hin vaatimuksiimme. Miljardi euroa maksa- Vaikka uuden terminaali 2:n ovet avautui-
taja Henri Hansson. van kehitysohjelman suomalaisten yritysten vat nyt, rakentaminen jatkuu vielä. Kesällä
Suunnittelun yhtenä tavoitteena on ollut kanssa tehtyjen sopimusten arvon osuus koko 2022 on luvassa uuden turvatarkastuksen ja
palauttaa lentomatkailuun seikkailun ja ro- investoinnista on noin 90 prosenttia, Henri lähtöselvitysalueen käyttöönotto sekä ravin-
mantiikan tunnelmaa. Arkkitehtuurissa on Hansson toteaa. tolamaailman avautuminen.
haettu vaikutteita klassisesta suomalaisesta Terminaali 2:n laajennuksen pääurakoit- Vuonna 2023 valmistuvat Schengen-
muotoilusta, kuten suomalaisille tutusta Ta- sijana toimii SRV. Uudisosan sekä bussi- ja porttialueen muutostyöt ja matkatavaran
pio Wirkkalan Ultima Thulesta sekä maantie- taksiasemat on suunnitellut Arkkitehtitoimisto luovutuspalvelut, jolloin koko Finavian in-
teellisistä korkeuskäyristä. Katon muotokieli ALA, uuden pysäköintitalon ja Kehäradan vestointiohjelma päättyy. ■
leikittelee kevyen ja raskaan vuorottelulla. uuden kulkuyhteyden Arkkitehtitoimisto HKP,
Matalimmissa kohdissa pisimmät matkus- joka vastaa myös terminaalin muutostöiden
55