Page 15 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 15
Kaupassa huomattava
hukkalämpöpotentiaali
uoreen selvityksen mukaan Suomen
kaupan alalla on lähes terawattitunnin
hyödyntämätön hukkalämpöpotentiaali.
T Päivittäistavarakaupan kylmäjärjes-
telmien lauhde-energia ja kauppakeskusten
jäähdytysenergia ovat merkittävimmät huk-
kalämpölähteet.!
Hukkalämpö tarkoittaa kiinteistöissä syn-
tyvää ylijäämälämpöä, jota ei toistaiseksi
hyödynnetä. Kiristyvien ilmasto- ja energiata-
voitteiden saavuttamiseksi myös kiinteistöjen
hukkalämpö on järkevää hyödyntää nykyistä
tehokkaammin. Hukkalämmön käytölle tu-
lee jatkossa myös suoria vaatimuksia EU:n
uudistuvasta energiatehokkuusdirektiivistä.
Kaupan alan hyödyntämätön hukkaläm-
pöpotentiaali on päivittäistavarakaupassa
peräti 800 gigawattituntia vuodessa, tästä
suurin osuus löytyy keskikokoisista marke-
teista. Vastaavasti kauppakeskuksissa huk-
kalämpöpotentiaali on 113 gigawattituntia
ja tavarataloissa 20 gigawattituntia vuodessa.
Tällä hetkellä hukkalämmöstä hyödynnetään
vain 10-16 prosenttia kohteiden kokoluokasta
riippuen.
Eniten hyödyntämätöntä hukkalämpöpo-
tentiaalia kaupan alalla on päivittäistavarakau-
pan kylmäjärjestelmissä. Toinen merkittävä
hukkalämmönlähde on kauppakeskusten
jäähdytysenergia. Hukkalämmön määrä on Kaupan alalla lämpöä on mahdollista saada talteen esimerkiksi ilmanvaihdosta
suurimmillaan sekä päivittäistavarakaupassa ja kaupan kylmäjärjestelmän tai tilajäähdytysjärjestelmän lauhde-energiasta.
että kauppakeskuksissa kesäaikana. Kaupan Lämpötilatasosta riippuen lämpöä voi hyödyntää joko suoraan tai lämpöpumpun
hukkalämmön voisi hyödyntää myös kesäisin avulla kaukolämpöverkostossa, omassa tai viereisessä kiinteistössä.
kaukolämpöverkon välityksellä lämpöpump-
pujen avulla. Kiinteistön sisäisen ylijäämäläm-
mön hyödyntämisen lisäksi kaksisuuntainen
kaukolämpöverkon toimintamalli mahdollis- lämpöä syöttävälle energiankierrätyksen lai-
taisi hukkalämmön hyödyntämisen.! tekokonaisuudelle kannustaisi taloudellisesti
hukkalämmön hyödyntämiseen. Eniten hyödyntämätöntä
Kannattavuutta parannettava –!Kaupan hukkalämmön hyödyntäminen hukkalämpöpotentiaalia
laajemmin, kuten syöttämällä energiaa kau-
Kaupan alalla lämpöä on mahdollista saada kolämpöverkkoon, olisi ilmasto- ja yhteis- kaupan alalla on
talteen esimerkiksi ilmanvaihdosta ja kaupan kuntanäkökulmasta erittäin suositeltavaa, päivittäistavarakaupan
kylmäjärjestelmän tai tilajäähdytysjärjestel- sanoo Kaupan Liiton toimitusjohtaja Mari
män lauhde-energiasta. Lämpötilatasosta riip- Kiviniemi. kylmäjärjestelmissä.
puen lämpöä voi hyödyntää joko suoraan tai –!Kaukolämpöyhtiöt tulisi velvoittaa otta-
lämpöpumpun avulla kaukolämpöverkostossa, maan hukkalämpö vastaan. Suomeen tuleekin
omassa tai viereisessä kiinteistössä. Taloudel- viivyttelemättä luoda kaksisuuntaisen kau-
lisesti kannattavinta hukkalämmön hyödyn- kolämpöverkon yhteinen toimintamalli, joka
täminen on saman kiinteistön sisällä. osaltaan mahdollistaisi Suomen hiilineutraa- hoituksella. Selvityksen taustaksi haastateltiin
Jotta hukkalämmön hyötykäyttö yleistyy, lisuustavoitteen 2035 saavuttamisen. Kauko- kaupan alan edustajia Keskolta, S-ryhmästä,
tarvitaan esimerkkisopimusmalleja, joilla ta- lämpöverkkoon syöttävän laitekokonaisuuden Lidl Suomesta ja Stockmannilta.
loudellinen hyöty jaetaan tasapuolisesti vuok- sähköveroluokan alentaminen mahdollistaisi Hukkalämpöselvitys liittyy laajempaan
ralaisen ja kiinteistön omistajan kesken. Myös hukkalämmön maksimaalisen hyödyntämisen, kaupan alan energiatehokkuuden analysoin-
erilaiset velvoitteet ottaa vastaan hukkalämpöä hän jatkaa. tiin. Aiemmin Energiavirasto on rahoittanut
kiinteistön tai kaukolämpöverkon omistajan Kaupan alalla syntyvää hukkalämpöä ja selvitykset metsä- ja metalliteollisuuden ener-
taholta vauhdittaisivat hukkalämmön entis- mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen arvioi- giankäytön tehostamismahdollisuuksista. n
tä kattavampaa hyödyntämistä. Sähkövero- tiin Granlund Oy:n selvityksessä, joka tehtiin
luokkien alentaminen kaukolämpöverkkoon Motiva Oy:n tilauksesta Energiaviraston ra-
15