Page 24 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 24
Rakentamisen laatu parantunut, silti laadussa yhä kohennettavaa
Laatua kannattaa vaatia
Rakentamisen laatu on
parantunut Suomessa Asiantuntijoiden osaaminen
viimeisen kymmenen hyötykäyttöön jo suunnittelussa
vuoden aikana, mutta silti ■ Rakennusvirheiden ja -puutteiden syntymistä voitaisiin ehkäistä etukäteen, jos
taloyhtiöiden hallitusten urakoitsijoiden ja rakennusten ylläpidon asiantuntijoiden osaamista hyödynnet-
jäsenet antoivat rakentamisen täisiin jo suunnitteluvaiheessa. Tähän tulokseen tultiin viime vuonna julkistetussa
tutkimuksessa”Rakennusalan kilpailukyky ja rakentamisen laatu Suomessa”
laadulle uudiskohteissa (valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:24).
Tutkimuksen mukaan laatuun vaikuttavia ongelmakohtia rakennusalalla ovat
1
arvosanan 7 /2. Kiinteistöliiton yhteisen, laatua määrittävän mittarin puuttuminen sekä alan pirstaleisuus. Laa-
elokuussa julkaisemasta tukriteerit tulisikin määrittää erikseen yksittäisille rakennushankkeille, samalla
uudistalokyselystä. kun vuorovaikutusta eri toimijoiden kesken pitää parantaa.
Lisäksi parempi hanke- ja tuotantoaikataulujen hallinta voi vähentää virhealt-
Uudistaloissa on vastaajien tiutta.
Loppuraportissa esitetään, että rakennuksen laatu ilmaistaisiin jatkossa sen
mukaan paljon parannettavaa perusteella, miten hyvin se täyttää käytettävyydelle ja koettavuudelle asetetut
rakennusyhtiöillä, mutta myös vaatimukset. Ongelmana tosin on, ettei alalla ole yhtä yksittäistä mittaria laadun
mittaamiseen. Tämän vuoksi onkin välttämätöntä ensin määritellä, mitä laadulla
uusien taloyhtiöiden omistajilla kulloinkin tarkoitetaan.
ja isännöitsijöillä. Laatuvirheitä voitaisiin tutkijoiden mukaan ehkäistä jo ennen varsinaisen
rakennusprojektin aloittamista. Rakennusalan järjestöt voisivat yhteisvoimin
Teksti: Eero Wihuri kehittää toteutusmuotoja niin, että urakoitsijoiden ja rakennusten ylläpidon asian-
tuntijoiden osaamista hyödynnettäisiin jo suunnitteluvaiheessa.
Urakoitsijat tuntevat parhaiten rakennustuotannon ja heillä on usein koke-
iinteistöliiton elokuussa julkaisema musta laatuongelmia aiheuttavista suunnitteluratkaisuista. Ylläpito taas tuntee
uudistalokysely kertoo yksiselitteisesti rakennuksen käytön aikaiset ongelmat. Kummankin tahon asiantuntemuksen
siitä, että rakentamisen laadussa on hyödyntämisellä voitaisiin nostaa rakennuksen arvoa läpi sen elinkaaren ja lisätä
K yhä parannettavaa. rakennusalan laatukorjattua tuottavuutta.
Uusien taloyhtiöiden hallitusten jäsenet antavat Yksi rakennusalan laadun tuottamisen ongelmista liittyy alan pirstaleisuuteen.
rakentamisen laadulle kouluarvosanan 7 /2, Rakentamisen ketjuun osallistuu lukuisia eri toimijoita. Esimerkiksi tavanomai-
1
mutta vastausjakauma on vino alimpien ar- sen rakennushankkeen toteutukseen voi osallistua yli 100 organisaatiota, joten
vosanojen suuntaan. Vastaajista 23 prosenttia rakennuksen laatuun vaikuttaa lopulta kaikkien rakentamisprosessiin osallistu-
antoi rakentamisen laadulle arvosanan 4 – 6. neiden tahojen toiminta.
Myönteistä kuitenkin on, että suurin osa eli Rakennusala ei kuitenkaan Suomessa eroa mitenkään negatiivisesti muista
35 prosenttia vastaajista arvioi rakentamisen aloista asiakastyytyväisyydellä mitattuna. Myös virhekustannukset ovat vuosien
laatua arvosanalla 8. Kouluarvosanan 9 valitsi seurannassa alentuneet.
18 prosenttia vastaajista.
Pääkaupunkiseudulla laatuarvosana oli
muuta maata matalampi, 7+. Pääkaupunki- ta voivat olla hyvin pitkiä. Kriittisissä pa-
seudulla vain 11 prosenttia vastaajista antoi lautteissa korostuivat esimerkiksi jähmeys
kouluarvosanaksi 9, kun taas muualla maassa reklamointien vastaanottamisessa ja hidas Mitä pidempiä
yhdeksikön antoi jopa 23 prosenttia vastaajista. reagointi, nihkeä asioiden toimeenpano ja pit- urakoitsijaketjut ovat,
Verrattuna isännöintipalveluiden laatuun kään kestävät neuvottelut. Keskeiseen rooliin
rakentamisen laatua kuvaava arvosana jäi nousevat hyvät käytännöt, läpinäkyvyys, vies- sitä hankalampaa on
hivenen jälkeen. Syksyn 2020 Isännöinnin tintä ja johtaminen, mutta vastaajien mukaan valvoa laadukasta
laatu -kyselyssä Isännöinnin laatu sai kou- rakennusyhtiöt eivät ole näissä läheskään aina
luarvosanan 8-. onnistuneet. Osassa uudiskohteista on nähty rakentamista.
Kyselyn avoimissa vastauksissa moni vas- myös kohtalaisia onnistumisia, vaikka kyselyn
taaja toi esiin perinteisiä rakennustyön toteu- avoimessa palautteessa selvästi painottuvat
tuksen reklamaatioita ja niistä aiheutuneita rakentamisen laatuhaasteet.
riitatilanteita. Perinteisten rakenneteknisten Ne, joilla tarkkailija oli ollut, olivat pää-
asioiden rinnalle on tullut yhä enemmän talo- Tarkkailijan käyttö yleistyy sääntöisesti tyytyväisiä ja suosittivat tark-
tekniikkaan liittyviä kysymyksiä, jotka vaa- kailijan käyttämistä lämpimästi. Ne, jotka
tivat myös ostajilta uudistaloissa merkittävää Rakennustyön tarkkailijan käyttö vaikuttaisi eivät olleet valinneet tarkkailijaa, harmittelivat
vaivannäköä ja panostamista, jotta rakenta- yleistyneen viime vuosina, mutta edelleenkin asiaan jälkikäteen laajalti.
misen vastuiden ja suunnitelman mukaisuus vain kolmannes vuosina 2015-2021 valmistu- Rakennusaikaiset takuukorjaukset on saatu
voidaan varmistaa. neista taloyhtiöistä kertoi, että yhtiö on raken- sovittua ja hoidettua 38 prosentilla vuosina
Kyselyn avointen vastausten perusteella nustyön aikana käyttänyt ostajien valitsemaa 2010-2014 valmistuneissa taloyhtiöissä, selviää
riidat uudiskohteiden toteutuneesta laadus- tarkkailijaa. kyselyn vastauksista. Edelleen noin puolella
24