Page 25 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 25
Rakentamisen laatu parantunut, silti laadussa yhä kohennettavaa Tilaajan pitää osata vaatia rakentajilta laatua.
Laatua kannattaa vaatia Tämä on keino laadun parantamiseen.
tämän ikäluokan yhtiöistä takuukorjauspro- Råmanin mukaan kannattaa hyödyntää ongelmiin, piilovirheisiin, ja osa kosteuson-
sessit ovat kesken. Vuosina 2015-2021 val- esimerkiksi Rakentamisen Laatu RALA ry:n gelmiin, sanoo Tuula Råman.
mistuneista taloyhtiöistä vasta neljäsosalla ylläpitämään yrityshakua, josta yritysten päte- Hän peräänkuuluttaa myös uusien asuk-
rakennusaikaiset takuukorjaukset on sovittu vyydet, sertifikaatit ja mahdollisesti yritysten kaiden parempaa neuvomista ja opastusta.
ja hoidettu. saama palaute on veloituksetta luettavissa. –!Esimerkiksi talotekniikan määrä kiinteis-
Rakentamisen 10-vuotisvastuista vuosi- –!Rakennustyömailla alihankintaketjut töissä kasvaa. Tarvitaan parempaa opastusta,
na 2010-2014 valmistuneissa taloyhtiöissä ovat pitkiä, ne voisivat olla lyhyempiä. Mitä jotta talon tekniset asiat tulevat asukkaille
perustajaosakas eli rakennusurakoitsija on pidempiä urakoitsijaketjut ovat, sitä hanka- tutuiksi. Hallitulle, opastetulle talon käyt-
neljäsosassa korjannut reklamoidut virheet, lampaa on valvoa laadukasta rakentamista, töönotolle on tarvetta.
ja 40 prosentissa korjaukset ovat vielä kesken. toteaa Råman.
Rakentamisen Laatu RALA ry perustettiin Hidas käsittely
Ongelmat esille vuonna 1997 edistämään suomalaisen raken-
tamisen laatua. Sen taustalla on yhteensä 17 Kiinteistöliiton kyselytutkimuksessa korostuu
Miten rakentamisen laatua voitaisiin paran- kiinteistö- ja rakennusalan järjestöä. jähmeys ja hitaus reklamaatioiden käsittelys-
taa? Rakentamisen Laatu RALA ry:n toimin- Laadusta puhuttaessa on syytä tiedostaa sä. Tuula Råmanin mukaan reklamaatioiden
nanjohtaja Tuula Råman painottaa tilaajalta käsitteen laajuus. Laatu on hyvin laaja, ja ripeä hoito on tärkeää, yksi keino parantaa
osaamista vaatia laatua. monitahoinen käsite. asiakkaalle syntyvää kokemusta rakentamis-
–!Lainsäädäntö, asetukset ja normit ohjaa- –!Valtaosa rakentamisesta on hyvää, laa- toiminnan laadusta.
vat rakentamista. Keino laadun parantamiseen dukasta. Esille usein nousevat ne kohteet, –!Reklamaatioiden hidas käsittely ei ole
on myös se, että tilaaja vaatii enemmän laatua. joissa on ollut jonkinlaisia ongelmia, muis- kenenkään etu. Hidas käsittely ärsyttää asuk-
Tämä tarkoittaa, että suunnittelijoilta ja ura- tuttaa Råman. kaita, lisäksi rakennusalan yrityksen maine
koitsijoilta vaaditaan puolueettomasti toden- –!Laatuongelmat voivat olla viimeistelyyn kärsii asioiden hoitamisen viivyttelystä.
nettuja pätevyyksiä, kuten RALA-pätevyyttä liittyviä asioita kuten irvisteleviä jalkalistoja. Tuula Råman kiinnittää huomiota myös
tai ainakin heidän osaamisensa todennetaan Ne ärsyttävät uuteen asuntoon muuttavia. rakennusalan riitaisuuteen.
ja tarkistetaan. Iso kysymys on, onko tilaajalla Nämä laatuvirheet ovat kuitenkin pieniä, ja –!Alalla on riitoja, ne eivät kirkasta alan
osaamista vaatia laatua. Onko edellytyksiä helposti korjattavia. Talon varsinaiseen tekni- mainetta tai laatuvaikutelmaa. Riitely maksaa
varmistua siitä, että urakkaan osallistuvilla seen kuntoon näillä virheillä ei ole merkitystä. ja usein riidoista hyötyvät juristit. ■
yrityksillä pätevyydet ovat kunnossa? –!Osa laatuongelmista liittyy rakenteellisiin
25