Page 25 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 25

Rakentamisen laatu parantunut, silti laadussa yhä kohennettavaa  Tilaajan pitää osata vaatia rakentajilta laatua.
 Laatua kannattaa vaatia  Tämä on keino laadun parantamiseen.


















































       tämän ikäluokan yhtiöistä takuukorjauspro-  Råmanin mukaan kannattaa hyödyntää   ongelmiin, piilovirheisiin, ja osa kosteuson-
       sessit ovat kesken. Vuosina 2015-2021 val-  esimerkiksi Rakentamisen Laatu RALA ry:n   gelmiin, sanoo Tuula Råman.
       mistuneista taloyhtiöistä vasta neljäsosalla   ylläpitämään yrityshakua, josta yritysten päte-  Hän peräänkuuluttaa myös uusien asuk-
       rakennusaikaiset takuukorjaukset on sovittu   vyydet, sertifikaatit ja mahdollisesti yritysten   kaiden parempaa neuvomista ja opastusta.
       ja hoidettu.                         saama palaute on veloituksetta luettavissa.  –!Esimerkiksi talotekniikan määrä kiinteis-
         Rakentamisen 10-vuotisvastuista vuosi-  –!Rakennustyömailla alihankintaketjut   töissä kasvaa. Tarvitaan parempaa opastusta,
       na 2010-2014 valmistuneissa taloyhtiöissä   ovat pitkiä, ne voisivat olla lyhyempiä. Mitä   jotta talon tekniset asiat tulevat asukkaille
       perustajaosakas eli rakennusurakoitsija on   pidempiä urakoitsijaketjut ovat, sitä hanka-  tutuiksi. Hallitulle, opastetulle talon käyt-
       neljäsosassa korjannut reklamoidut virheet,   lampaa on valvoa laadukasta rakentamista,   töönotolle on tarvetta.
       ja 40 prosentissa korjaukset ovat vielä kesken.  toteaa Råman.
                                               Rakentamisen Laatu RALA ry perustettiin   Hidas käsittely
         Ongelmat esille                    vuonna 1997 edistämään suomalaisen raken-
                                            tamisen laatua. Sen taustalla on yhteensä 17   Kiinteistöliiton kyselytutkimuksessa korostuu
       Miten rakentamisen laatua voitaisiin paran-  kiinteistö- ja rakennusalan järjestöä.  jähmeys ja hitaus reklamaatioiden käsittelys-
       taa? Rakentamisen Laatu RALA ry:n toimin-  Laadusta puhuttaessa on syytä tiedostaa   sä. Tuula Råmanin mukaan reklamaatioiden
       nanjohtaja Tuula Råman painottaa tilaajalta   käsitteen laajuus. Laatu on hyvin laaja, ja   ripeä hoito on tärkeää, yksi keino parantaa
       osaamista vaatia laatua.             monitahoinen käsite.                  asiakkaalle syntyvää kokemusta rakentamis-
         –!Lainsäädäntö, asetukset ja normit ohjaa-  –!Valtaosa rakentamisesta on hyvää, laa-  toiminnan laadusta.
       vat rakentamista. Keino laadun parantamiseen   dukasta. Esille usein nousevat ne kohteet,   –!Reklamaatioiden hidas käsittely ei ole
       on myös se, että tilaaja vaatii enemmän laatua.   joissa on ollut jonkinlaisia ongelmia, muis-  kenenkään etu. Hidas käsittely ärsyttää asuk-
       Tämä tarkoittaa, että suunnittelijoilta ja ura-  tuttaa Råman.             kaita, lisäksi rakennusalan yrityksen maine
       koitsijoilta vaaditaan puolueettomasti toden-  –!Laatuongelmat voivat olla viimeistelyyn   kärsii asioiden hoitamisen viivyttelystä.
       nettuja pätevyyksiä, kuten RALA-pätevyyttä   liittyviä asioita kuten irvisteleviä jalkalistoja.   Tuula Råman kiinnittää huomiota myös
       tai ainakin heidän osaamisensa todennetaan   Ne ärsyttävät uuteen asuntoon muuttavia.  rakennusalan riitaisuuteen.
       ja tarkistetaan. Iso kysymys on, onko tilaajalla   Nämä laatuvirheet ovat kuitenkin pieniä, ja   –!Alalla on riitoja, ne eivät kirkasta alan
       osaamista vaatia laatua. Onko edellytyksiä   helposti korjattavia. Talon varsinaiseen tekni-  mainetta tai laatuvaikutelmaa. Riitely maksaa
       varmistua siitä, että urakkaan osallistuvilla   seen kuntoon näillä virheillä ei ole merkitystä.  ja usein  riidoista hyötyvät juristit. ■
       yrityksillä pätevyydet ovat kunnossa?   –!Osa laatuongelmista liittyy rakenteellisiin
                                                             25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30