Page 38 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 38
KIINTEISTÖKEHITYS
Millaisia ovat tulevaisuuden kauppakeskukset?
Enemmän
elämyksellisyyttä
Kauppakeskukset ovat Elämyksellisyys vahvistuu
perinteisesti suuria Australian, Saksan ja Norjan kauppakeskukset
energiankuluttajia. toimivat hyvinä esimerkkeinä siitä, kuinka
kestävä kehitys voi olla myös kaupallisesti
Kansainväliset edelläkävijät kannattavaa ja kuinka vastuullisuusinvestoinnit
kuitenkin näyttävät, että on mahdollista valjastaa kilpailuetua tuoviksi
ja kauppakeskusbrändiä parantaviksi eduiksi.
näin ei asian tarvitse olla. –!Uskomme, että hiilineutraalius ja jopa
osittain -positiivisuus nousevat erittäin kes-
Teksti: Kati Wikström keisiksi tavoitteiksi kaikissa kaupallisissa
kiinteistöissä jo lähivuosina, kertoo Suomen
Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen pu-
uomen Kauppakeskusyhdistys haluaa heenjohtaja sekä kiinteistöalan konsulttiyh-
edistää kauppakeskustoimialan kestävää tiö Prometheus Partners Oy:n toimitusjohtaja
kehitystä Suomessa sekä edistää alaa Terhi Sell.
S eteenpäin vievää keskustelua. Siksi yh- Hän on pitkän linjan kauppakeskusam-
distys tilasi Gaialta innovaatiosprintti-hank- mattilainen ja työskennellyt yli 20 vuotta
keen, jossa kartoitettiin globaalisti johtavien kauppakeskuskiinteistöjen vuokraamisen,
vihreiden kauppakeskustoimijoiden teknisiä kehittämisen, analysoinnin ja johtamisen
ratkaisuja. parissa.
Lisäksi tunnistettiin muita kestävyyttä edis- –!Päivittäistavarakaupan kiinteistöissä ol-
täviä toimenpiteitä sekä analysoitiin toimien laan jo pitkällä teknisten ratkaisujen ansiosta,
soveltuvuutta Suomeen. esimerkiksi K-ryhmän julkistama tavoite on
Hankkeen tarkastelussa oli kolme maan- olla hiilineutraali jo vuoteen 2025 mennessä. –!Elämyksellisyyden vahvistuminen on
tieteellisesti erilaista kohdetta: maailman- –!Kauppakeskukset ovat isoja rakennuksia, kehityskulku, joka on ollut vahva jo pitkään.
laajuisesti julkisuutta niittänyt Australian joiden ympäristövaikutukset ovat mittavia. Kauppakeskusten tarjonta muuttuu asiakkai-
Burwoord Brickworks, Euroopan vihreim- Siksi myös positiivinen kehityspotentiaali den preferenssien mukaan.
mästä julkisivusta tunnettu Saksan Kö-Bogen on iso. Keskeisimmät toimenpiteet liittyvät –!Tämän päivän kuluttajat odottavat moni-
II, sekä ilmasto-olosuhteiltaan Suomen kaltai- lämmitysenergian ja jäähdytyksen kestävään puolista ravintolatarjontaa sekä viihtymisen
nen Fornebu S Norjassa. Näistä kauppakes- tuotantoon sekä älykkääseen optimointiin. ja vapaa-ajan palveluita, niitä kauppakeskuk-
kuksista on tullut paikallisyhteisölle tärkeitä Uudisrakentamisessa rakennusaikaisten set tarjoavat jo nyt ja uskomme, että tulevai-
kohtaamispaikkoja, ja esimerkiksi Burwood ympäristövaikutusten hallitsemiseen on myös suudessa niiden määrä tulee lisääntymään
Brickworks on tätä nykyä suosittu hääpaikka. alettu kiinnittää huomiota, tietää Sell. entisestään.
–!Näemme, että tavaran ostaminen, erityi-
sesti muodin ja asusteiden osalta, on siirtynyt
verkkoon ja vapauttanut pinta-alaa palveluille,
sanoo Sell.
Enemmän ajan hermolla
Pääsääntöisesti kaikkia hankkeessa kartoi-
tettuja toimenpiteitä voidaan soveltaa myös
Suomeen, vaikka ne eivät sellaisenaan olisi-
kaan täysin käyttökelpoisia, kertoo Terhi Sell.
–!Parhaista käytännöistä ja malliesimer-
keistä voi hakea inspiraatiota sekä suunnit-
telun alla oleviin että jo käytössä oleviin
kohteisiin.
Kauppakeskuksethan kehittyvät ja muut-
tuvat jo nyt koko ajan, ovat aina muuttuneet,
ja se kehitys tulee luonnollisesti jatkumaan.
–!Varmasti tulemme näkemään yhä pa-
rempia teknisiä ratkaisuja, joilla korvataan
Kuluttajat odottavat kauppakeskuksilta monipuolista ravintolatarjontaa sekä käyttöikänsä päähän tulleet entiset järjes-
viihtymisen ja vapaa-ajan palveluita, elämyksellisyys tulee korostunaan. telmät tai täydennetään vanhoja ratkaisuja
Kuva: Pixabay / Mediagoat älykkäämmiksi.
38