Page 38 - Kiinteistö & Energia 8/2021
P. 38

KIINTEISTÖKEHITYS


        Millaisia ovat tulevaisuuden kauppakeskukset?
        Enemmän




        elämyksellisyyttä






        Kauppakeskukset ovat                    Elämyksellisyys vahvistuu
        perinteisesti suuria                  Australian, Saksan ja Norjan kauppakeskukset
        energiankuluttajia.                   toimivat hyvinä esimerkkeinä siitä, kuinka
                                              kestävä kehitys voi olla myös kaupallisesti
        Kansainväliset edelläkävijät          kannattavaa ja kuinka vastuullisuusinvestoinnit
        kuitenkin näyttävät, että             on mahdollista valjastaa kilpailuetua tuoviksi
                                              ja kauppakeskusbrändiä parantaviksi eduiksi.
        näin ei asian tarvitse olla.            –!Uskomme, että hiilineutraalius ja jopa
                                              osittain -positiivisuus nousevat erittäin kes-
        Teksti: Kati Wikström                 keisiksi tavoitteiksi kaikissa kaupallisissa
                                              kiinteistöissä jo lähivuosina, kertoo Suomen
                                              Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen pu-
              uomen Kauppakeskusyhdistys haluaa   heenjohtaja sekä kiinteistöalan konsulttiyh-
              edistää kauppakeskustoimialan kestävää   tiö Prometheus Partners Oy:n toimitusjohtaja
              kehitystä Suomessa sekä edistää alaa   Terhi Sell.
        S eteenpäin vievää keskustelua. Siksi yh-  Hän on pitkän linjan kauppakeskusam-
        distys tilasi Gaialta innovaatiosprintti-hank-  mattilainen ja työskennellyt yli 20 vuotta
        keen, jossa kartoitettiin globaalisti johtavien   kauppakeskuskiinteistöjen vuokraamisen,
        vihreiden kauppakeskustoimijoiden teknisiä   kehittämisen, analysoinnin ja johtamisen
        ratkaisuja.                           parissa.
           Lisäksi tunnistettiin muita kestävyyttä edis-  –!Päivittäistavarakaupan kiinteistöissä ol-
        täviä toimenpiteitä sekä analysoitiin toimien   laan jo pitkällä teknisten ratkaisujen ansiosta,
        soveltuvuutta Suomeen.                esimerkiksi K-ryhmän julkistama tavoite on
           Hankkeen tarkastelussa oli kolme maan-  olla hiilineutraali jo vuoteen 2025 mennessä.   –!Elämyksellisyyden vahvistuminen on
        tieteellisesti erilaista kohdetta: maailman-  –!Kauppakeskukset ovat isoja rakennuksia,   kehityskulku, joka on ollut vahva jo pitkään.
        laajuisesti julkisuutta niittänyt Australian   joiden ympäristövaikutukset ovat mittavia.   Kauppakeskusten tarjonta muuttuu asiakkai-
        Burwoord Brickworks, Euroopan vihreim-  Siksi myös positiivinen kehityspotentiaali   den preferenssien mukaan.
        mästä julkisivusta tunnettu Saksan Kö-Bogen   on iso. Keskeisimmät toimenpiteet liittyvät   –!Tämän päivän kuluttajat odottavat moni-
        II, sekä ilmasto-olosuhteiltaan Suomen kaltai-  lämmitysenergian ja jäähdytyksen kestävään   puolista ravintolatarjontaa sekä viihtymisen
        nen Fornebu S Norjassa. Näistä kauppakes-  tuotantoon sekä älykkääseen optimointiin.  ja vapaa-ajan palveluita, niitä kauppakeskuk-
        kuksista on tullut paikallisyhteisölle tärkeitä   Uudisrakentamisessa rakennusaikaisten   set tarjoavat jo nyt ja uskomme, että tulevai-
        kohtaamispaikkoja, ja esimerkiksi Burwood   ympäristövaikutusten hallitsemiseen on myös   suudessa niiden määrä tulee lisääntymään
        Brickworks on tätä nykyä suosittu hääpaikka.  alettu kiinnittää huomiota, tietää Sell.  entisestään.
                                                                                      –!Näemme, että tavaran ostaminen, erityi-
                                                                                    sesti muodin ja asusteiden osalta, on siirtynyt
                                                                                    verkkoon ja vapauttanut pinta-alaa palveluille,
                                                                                    sanoo Sell.
                                                                                      Enemmän ajan hermolla

                                                                                    Pääsääntöisesti kaikkia hankkeessa kartoi-
                                                                                    tettuja toimenpiteitä voidaan soveltaa myös
                                                                                    Suomeen, vaikka ne eivät sellaisenaan olisi-
                                                                                    kaan täysin käyttökelpoisia, kertoo Terhi Sell.
                                                                                      –!Parhaista käytännöistä ja malliesimer-
                                                                                    keistä voi hakea inspiraatiota sekä suunnit-
                                                                                    telun alla oleviin että jo käytössä oleviin
                                                                                    kohteisiin.
                                                                                      Kauppakeskuksethan kehittyvät ja muut-
                                                                                    tuvat jo nyt koko ajan, ovat aina muuttuneet,
                                                                                    ja se kehitys tulee luonnollisesti jatkumaan.
                                                                                      –!Varmasti tulemme näkemään yhä pa-
                                                                                    rempia teknisiä ratkaisuja, joilla korvataan
        Kuluttajat odottavat kauppakeskuksilta monipuolista ravintolatarjontaa sekä   käyttöikänsä päähän tulleet entiset järjes-
        viihtymisen ja vapaa-ajan palveluita, elämyksellisyys tulee korostunaan.    telmät tai täydennetään vanhoja ratkaisuja
        Kuva: Pixabay / Mediagoat                                                   älykkäämmiksi.
                                                               38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43