TTS kouluttaa uusia kuljettajia Suomen ensimmäisellä opetuskäytössä olevalla sähköbussilla
Linja-autoliikenne sähköistyy kaupungeissa, samalla dieselkäyttöisten bussien määrä laskee. Työtehoseura, eli TTS, otti ensimmäisenä kouluttajana sähköbussin käyttöön uusien kouluttajien koulutuksessa.
Muutos on ollut nopea, suorastaan raju. Vuonna 2020, jolloin elimme keskellä koronaviruspandemiaa, Suomeen rekisteröitiin 87 sähköistä linja-autoa. Viime vuonna niitä otettiin käyttöön lähemmäs 700 kappaletta.
Vielä hätkähdyttävämpiä ovat Suomen suurimman joukkoliikenteen järjestäjän, Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n luvut. HSL:n liikenteestä viime vuonna toteutui 34 prosenttia toteutuu sähköbusseilla, kun se vuonna 2018 oli vain yksi prosentti. Vuonna 2023 Helsingin seudun liikenteessä kulki 316 sähköbussia. Vuonna 2025 noin puolet HSL:n liikenteen busseista kulkee sähköllä, mikä tarkoittaa noin 650 bussia. HSL on linjannut, että sähköbussien virran tulee olla pohjoismaissa kestävästi tuotettua, esimerkiksi tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä.
Traficomin keräämien tietojen mukaan viranomaisten järjestämässä linja-autoliikenteessävaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien linja-autojen osuus on suurinta suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla.
Dieselkäyttöisten linja-autojen määrä on laskenut kaupunkiseutujen liikenteessä vuodesta 2020 vuoteen 2022 noin viidenneksen, kun samaan aikaan sähkökäyttöisten linja-autojen määrä on moninkertaistunut.
Viime vuonna dieselkäyttöisten linja-autojen osuus laski noin 55 prosenttiin ja sähkökäyttöisten osuus kasvoi 20 peosenttiin. Esimerkiksi HSL pyrkii päästöttömään joukkoliikenteeseen vuoteen 2035 mennessä.
Tällä hetkellä Suomessa kuntien hankintaa ohjaa laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista eli ”Laki puhtaista ajoneuvoista”. Se antaa hyötyajoneuvojen kohdalla mahdollisuuden käyttää myös uusiutuvaa dieseliä, biokaasua tai vetyä sähkön lisäksi. Tällä hetkellä näistä ainoastaan sähkö ja vety ovat täysin päästöttömiä. Edellytyksenä on, että ajoneuvoissa sekä vedyn valmistuksessa käytetty sähkö on tuotettu puhtaasti esimerkiksi vesi- tai tuulivoimalla. Vedyn ongelmaksi tosin muodostuu sen valmistus, johon vielä nykypäivänä kuluu niin paljon energiaa, että se ei ole energiatehokkuudessa vertailukelpoinen sähköajoneuvojen kanssa. Mikäli vedyn valmistusprosessia saadaan kehitettyä, on mahdollista, että näemme sähkölle vielä tulevaisuudessa kilpailijan.
Kaukoliikenteen osalta sähköistyminen ei ole vielä ajankohtaista, koska latausinfraa ei ole toistaiseksi rakennettu eikä sähkölinja-autojen teknologia ole tarpeeksi edistyksellistä. On kuitenkin odotettavissa, että tulevaisuudessa myös linja-autojen kaukoliikenne tulee sähköistymään.
Euroopassakin bussiliikenne sähköistyy nopeasti. Sähköbusseja rekisteröitiin Euroopassa yli 50 prosenttia edellisvuotta enemmän.