Isännöintiin ensimmäisen kerran riippumaton valvontaelin
Keskuskauppakamarin alaisuuteen suunnitellaan elintä, joka käsittelee kaikki taloyhtiöiden tekemät isännöintivalitukset
Keskuskauppakamarin alaisuuteen on suunnitteilla riippumaton elin, joka käsittelisi kaikki isännöitsijöistä tehdyt valitukset. Elintä suunnittelevat yhdessä Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto ja Keskuskauppakamari. Tavoitteena on, että uusi elin aloittaisi toimintansa jo ensi vuoden alussa.
– Aikataulu on tiukka, mutta kaikkien tavoitteena on saada uusi elin toimintaan heti vuodenvaihteessa, kertoo Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun isännöintiin tulee riippumaton valvontaelin. Isännöinnin ongelmista taloyhtiöt ovat voineet kannella Isännöintiliittoon tai auktorisoiduista isännöitsijöistä ISA:an. Eli käytännössä ala on valvonut itse itseään. Yleisesti on tiedossa, että taloyhtiöt ovat tehneet vuosittain Isännöintiliittoon vain muutamia valituksia vuodessa.
Jos kyseessä on ollut rikosasia, taloyhtiöiden ja isännöitsijän välisiä asioita on käsitelty oikeudessa.
Uusi keskuskauppakamarin alaisuuteen perustettava elin voi käsitellä kaikkia isännöinnistä tehtyjä valituksia.
– Tämä elin on yksi osa isännöinnin uudistumista. Toinen keskeinen asia on isännöinnin eettiset ohjeet, jotka tulivat voimaan alkuvuodesta, toteaa Heikkilä.
– Lisäksi parhaillaan ollaan uudistamassa isännöinnin yleisiä sopimusehtoja. Nykyiset sopimusehdot ovat vuodelta 2007, ja ne tarvitsevat päivitystä. Esimerkiksi vuonna 2007 ei isännöinnissä ollut sellaisia digitaalisia palveluita kuin mitä nyt on tarjolla, hän jatkaa.
Väärinkäytöksiä, huonoa toimintaa
Isännöintiliitto on ryhtynyt määrätietoisesti parantamaan isännöintialan käytäntöjä sen jälkeen, kun talvella 2021 Kuluttaja- ja kilpailuvirasto KKV toi esille isännöinnin hintakartellin.
Markkinaoikeus määräsi viime joulukuussa Isännöintiliitolle ja kuudelle isännöintialan yritykselle yhteensä 4,93 miljoonan euron seuraamusmaksut kilpailulain vastaisesta valtakunnallisesta hintayhteistyöstä ja hintojen vahvistamisesta.
Asian käsittely on vielä kesken, koska KKV ja neljä yritystä valittivat päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Isännöintiliitto valitsi toisenlaisen tien, liitto ei tehnyt valitusta vaan pyysi nöyrästi anteeksi.
– Lakia on markkinaoikeuden mukaan rikottu viestimällä hinnankorotuspaineista sekä olemalla aktiivinen ja aloitteellinen hintakeskustelussa. Mitä tällaisissa tilanteissa tehdään? Pyydetään anteeksi. Vastuulliset eroavat, kirjoitti Isännöintiliiton sivuilla olevaan blogiinsa viime helmikuussa Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.
Isännöinnin uusien eettisten ohjeiden tavoitteena on lisätä ja parantaa luottamusta isännöintialaan.
Uudistuksessa on myös pyritty ottamaan kantaa yleisimpiin ongelmakohtiin, jotka ovat aiheuttaneet asiakkaiden kanssa ongelmia tai asiakkaiden tyytymättömyyttä. Esimerkiksi epäselvyys isännöintisopimuksen sisällöstä ja hinnoitteluperiaatteista aiheuttaa yllättävän usein ongelmia. Uudistetut ohjeet ohjaavat isännöintiä käymään sopimuksen säännöllisesti läpi taloyhtiön kanssa.
Myös taloudellisten väärinkäytösten riskiä pyritään ohjeiden avulla pienentämään.